Website laten maken
Interesse in een nieuwe website?
Knappe Websites
Website laten maken in Gent en omstreken
Een website laten maken in Gent en omgeving door een professioneel webdesign bureau?
Webdesign Gent maakt Knappe Websites en Webshops die gevonden worden in Google.
Een goed gemaakte website verhoogd je online vindbaarheid, naamsbekendheid, meer bezoekers, meer aanvragen, meer omzet.
Het uitgangspunt is daarbij steeds jouw eindklant. Oftewel de bezoeker van je website.
Een website laten maken of zelf een website maken?
Als je je zaak een boost wil geven via internet kom je algauw voor een belangrijke keuze te staan. Zelf een website maken of een website laten maken. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen.
We hebben dan ook even de tijd genomen om 1 en ander uitgebreid toe te lichten zodat je een gefundeerde keuze kan maken.
Zelf een website maken
Wanneer je zelf een website gaat bouwen kost dit minder geld maar meer tijd. Je bent volledig onafhankelijk van eender welke partij. Je zal wel een aantal belangrijke keuzes moeten maken.
Met welk programma maak je je website? Waar ga je over schrijven en hoe precies schrijf je voor het web? Op welke zoektermen focus ik mij en op welke zoektermen wordt er effectief gezocht? Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk?
Hoe optimaliseer ik mijn website tekstueel en technisch voor de zoekmachines zodat hij ook nog verschijnt in de zoekresultaten? Denk ook aan SEO, webhosting, Google mijn bedrijf, Analytics, Search Console en vele andere aspecten.
Iedereen kan tegenwoordig een gratis website zelf maken via een of ander webtooltje. En de meesten van ons kennen wel een hobbyist die dat wel even voor een prijsje in orde brengt. Of iemand die “met websites bezig is”. Dat ziet er ook mooi uit, of toch vaak. Maar of je zaak daar ook enig voordeel uithaalt valt erg te betwijfelen. De technische en semantisch correcte opbouw van je site is een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid.
Het is dan ook verstandig een weloverwogen keuze te maken alvorens zelf aan de slag te gaan. Beschik je over voldoende expertise om al deze vakgebieden het hoofd te bieden? Prima, dan wensen we jou oprecht veel succes met het maken van je website.
Is dat niet het geval? Lees dan snel even verder of contacteer ons om jouw website te laten maken.
Een website laten maken
Wanneer je een website laat maken kost je dat minder tijd, maar meer geld. Je bent in zekere zin ook afhankelijk van een externe partij. Een externe partij die wel over de nodige expertise beschikt om van jouw website een succes te maken.
Als zelfstandige, bedrijfsleider of zaakvoerder heb je je handen vol met allerlei belangrijke en dringende zaken. Los van het leiden en aansturen van je collega’s en medewerkers. Dan is het wel handig om je website te laten maken door een professional. Jij kan je focussen op je zaak en je webdesigner op je website. Elke expert is zo actief op zijn eigen vakgebied.
Zoekwoordenonderzoek voor een website
Aan de basis van elke goed onderbouwde website en webshop ligt een diepgaand zoekwoordenonderzoek. Zonder dit onderzoek schiet je letterlijk met losse flodders. Af en toe zal je wel eens raakschieten, maar dit is uiteraard niet de manier om een bedrijf gestructureerd te stimuleren.
Weten waarop gezocht wordt en waarop niet is de eerste stap. Daarnaast is de concurrentie op het zoekwoord van belang. Soms kan je beter mikken op laaghangend fruit in plaats van te mikken op de hoofdprijs. Het zoekwoordenonderzoek en de analyse ervan is van essentieel belang voor elke webshop en elke website met commerciële insteek.
Andere succes factoren voor je website
Gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijk, wervende teksten, correct en optimaal gebruik van alle metatags, optimalisatie van afbeeldingen op diverse niveaus, snelle, veilige en betrouwbare hosting, HTTPS, HTTP2, Gzip compressie, mailaccounts instellen, Google Mijn bedrijf, Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster tools, XML sitemap, etc.
En zijn nog tal van andere aspecten die komen kijken bij het succesvol lanceren en opvolgen van een website. Je wil je zaak immers boosten. Dus nieuwe klanten aantrekken via je website die zo goed gevonden wordt dat er voldoende mensen je website bezoeken.
Conversie op je website
De globaal gemiddelde conversie ratio bedraagt 2%. Dit betekent dat gemiddeld 2 van de 100 bezoekers op je website ook effectief iets bij jou besteld. Dit is een globaal gemiddelde, verschilt sterk per sector, land en is ook afhankelijk van de relevantie van de zoekterm. Maar het toont wel aan dat je website echt voldoende bezoekers moet ontvangen om ook een succes te worden.
Een website laten maken is over het algemeen dan ook de meest rendabele optie. De ervaring en expertise van een doorwinterde webdesigner betaald zichzelf terug op korte en/of middellange termijn. Je website wordt beter gevonden, ontvangt meer bezoekers, en dat resulteert in meer conversie. Dit heeft eventjes tijd nodig, maar je kan het gerust vergelijken met een sneeuwbaleffect.
Je kan je website natuurlijk ook promoten via Google Adwords. Dat is vaak ook aan te raden in de opstartfase (niet altijd!). Maar bedenk wel dat zodra je stopt met betalen je ook geen bezoekers meer ontvangt op je site. Een betalende campagne dient ook goed opgezet te worden, anders betaal hier veel geel geld voor weinig tot geen resultaat.
Al naargelang de aard van je product of dienst kan een advertentiecampagne op Facebook je veel meer opbrengen. Je moet dan wel een Facebook bedrijfspagina hebben die liefst ook al wat fans heeft. Anders dien je je eerst te focussen op het uitbreiden van je basis. En je FB pagina dient uiteraard op regelmatige basis voorzien te worden van relevante posts.
Een blog op je website of webshop is daar een enorm dankbaar hulpmiddel voor.
Veel beter is om organisch te scoren. En precies daar maakt een goed webdesigner het verschil bij het laten maken van je website. Initieel betaal je hier iets meer voor het webdesign, maar op langere termijn brengt je dit beduidend meer op.
Waaraan voldoet een goed gemaakte website?
Als je een website laat maken verwacht je ook dat deze goed gemaakt is en voldoet aan een aantal kwaliteitscriteria. Van een goed gemaakte website mag je volgende aspecten verwachten:
- Een visueel en grafisch mooie website die je zaak er aantrekkelijk laat uitzien
- Je sterke kanten, troeven en onderscheidingen ten opzichte van je concurrentie uitlicht
- Duidelijk maakt welke oplossingen je aanreikt voor het probleem van je bezoekers
- Gebruiksvriendelijkheid, je bezoeker moet op je site snel, makkelijk en intuïtief vinden wat hij zoekt
- Mobielvriendelijk, een perfecte weergave op elk scherm, apparaat of resolutie
- Conversiegericht, de juiste “call to actions” op de juiste plaats
- Doordachte interne en externe linkbuilding
- Strategisch benoemde metatags, foto’s, pagina’s en links
- Correct en doordacht gebruik van de headers
- Een weloverwogen content strategie die de bezoeker aanspreekt en aanzet tot interactie
- Tekstueel gebaseerd op een doorgedreven zoekwoordenonderzoek, of toch een basisonderzoek
- Sociale media integratie in de 2 richtingen
- Overzichtelijke en intuïtieve navigatie
- Zoekmachine vriendelijke URL’s
- Snelle, veilige en betrouwbare webhosting
Het ‘lijstje’ is veel langer dan bovenvermeld overzicht. Maar zo heb je toch al een eerste zicht op een aantal van de meest belangrijke factoren als je een website wil laten maken.
De ideale webdesigner om je website te laten maken
Een goede webdesigner kent de kneepjes van het vak en zal je website maken volgens de regels van de kunst. In combinatie met een gezonde dosis basis SEO. De regeltjes en wetten van Google kennen, correct toepassen en optimaliseren voor jouw specifieke website.
Webdesign is een vak apart waar veel verschillende expertises bij elkaar komen op diverse niveaus. Op technisch gebied, schrijfvaardigheid, SEO-optimalisatie, grafisch en op webhosting niveau.
De ideale webdesigner combineert tal van specifieke vaardigheden in 1 persoon. Bij de grotere kantoren heb je vaak specialisten voor elke aparte expertise. Iemand voor de briefing, iemand voor de lay-out, iemand voor de teksten, iemand voor de afbeeldingen, iemand die de website technisch in elkaar steekt, iemand voor SEO, iemand voor de hosting. Dat vertaalt zich uiteraard ook in het prijskaartje.
Deze manier van werken is best prima, maar heeft ook een niet onbelangrijk nadeel. Er is niemand die voldoende gecombineerde expertise heeft op de diverse domeinen om al deze elementen ook vloeiend in elkaar te laten overgaan. Elke expert is met zijn eigen stukje bezig, en dat voor tal van sites. Niemand die de helikopterview behoudt en ervoor zorgt dat alles samen optimaal op elkaar afgestemd wordt voor specifiek jouw website. Want iedereen focust zich op zijn eigen stukje code of deeltje van ‘een’ website in plaats van het geheel voor ‘jouw’ website.
Een mobielvriendelijke website laten maken
We surfen met zen allen steeds vaker via mobiele apparaten. En dat zal in toekomst alleen maar toenemen. Een mobielvriendelijke of responsive website is dan ook geen luxe meer maar standaard.
Responsive staat voor het verschalen van je content op eender welk scherm, apparaat of resolutie. Zo komt je website steeds optimaal tot zijn recht. Denk daarbij aan het gebruik van gsm, tablets, Chromebooks en andere minilaptops.
Een gestructureerde website laten maken
Niet alleen moeten de lay-out en het grafische deel er aantrekkelijk uitzien, ze moeten ook gestructureerd opgebouwd zijn. De website moet ook een logische navigatie hebben waarmee de bezoeker intuïtief zijn weg vindt op je site. Niets zo vervelend als op een zoekresultaat klikken en dan vaststellen dat je op de bezochte pagina of website niet vindt wat je zocht.
Een gestructureerd en overzichtelijk menu is daarbij cruciaal. Met een logische indeling en onderverdeling die je bezoeker als het ware blindelings naar zijn doel loodst. Gebruiksvriendelijkheid is ook een belangrijke SEO factor.
Schrijven voor het web, content is King!
En dat ondertussen sinds meerdere jaren. Schrijven voor het web is een vak apart. Net als schrijven voor een krant, boek of column. Op het internet zijn we allemaal gehaast. We vinden liefst zo snel mogelijk wat we zoeken. Je bezoeker boeien met teksten en uitleg is dan ook geen evidentie. Maar er bestaan wel tal van technieken voor die hier een gunstige invloed op hebben.
Als overtreffende trap heb je dan nog SEO-copywriting. Wervende teksten die scoren in de zoekmachines en de bezoeker aanzetten om in zee te gaan met jouw bedrijf. Conversie verhogend schrijven is nog zo een specialisatie die deel uitmaakt van het schrijven voor het web.
Schrijven voor het web laat je effectief best over aan een professional. Hij heeft inzicht in zoekvolume op zoektermen en concurrentie op die termen. Hij weet hoe deze waar te plaatsen. Ook de toon of voice is van belang. De manier waarop je jouw type klant benaderd voor specifiek jouw product en markt.
Een website laten maken met SEO
Maar wat is SEO eigenlijk? SEO staat voor “search engine optimization” of zoekmachine optimalisatie. Het organisch scoren in de zoekresultaten zonder te betalen voor advertenties. Iedereen wil graag op de eerste plaats staan als er gezocht wordt naar zijn diensten. Maar zo eenvoudig is dat niet. Anders stonden we allemaal vooraan.
Google gebruikt steeds geraffineerdere algoritmen en meer uiteenlopende factoren om te beslissen wie er hoog scoort en wie niet. Dat gebeurt uiteraard allemaal automatisch. In een deeltje van een seconde.
SEO is de kunst en kennis van een website zodanig op te bouwen volgens de regels van Google dat je site er ook voor beloond wordt. Google wil als zoekmachine maar 1 ding bereiken, namelijk de meest relevante website aanbieden aan de bezoeker die op een bepaalde zoekterm zoekt. Dat willen we ten slotte allemaal. Een relevant zoekresultaat.
Hoe beter je website gemaakt is, hoe beter hij scoort. Maar bij dit specialistenwerk komt aardig wat expertise en ervaring kijken. De regels worden ook regelmatig aangepast of deels herschreven. Bijblijven is dus de boodschap.
Webdesign Gent verzorgt ook SEO-audits. Hierdoor krijgen we inzichten die de gemiddelde webdesigner niet ter beschikking heeft. Het spreekt voor zich dat we deze inzichten zo veel en zo goed als mogelijk toepassen op al onze ontwerpen. Voor een doorgedreven SEO optimalisatie dien je uiteraard wel een aparte overeenkomst te sluiten.
Maak een afspraak met je webdesigner
Heb je een webdesigner gekozen? Maak dan een afspraak en voel hem aan de tand! Weet je webdesigner waarover hij praat? Gaat hij voldoende in op je vragen met details en voorbeelden, of krijg je eerder ontwijkende antwoorden? Is de persoonlijke klik er en wat zegt je buikgevoel jou? Is de klik er niet? Overweeg dan om voor een andere ontwerper te kiezen.
Het proces van een website laten maken is een wisselwerking waarbij je geregeld contact met elkaar hebt. Kies dan ook iemand die oog voor detail heeft, luistert naar wat je verteld en daar op een professionele en gefundeerde manier kan op inspelen, anticiperen en adviseren.
Dat kan tegenwoordig perfect online met een videocall. Snel, praktisch en tijdsbesparend.
Je website laten maken door Knappe Websites biedt je volgende voordelen:
- Betere vindbaarheid op het internet door het toepassen van zoekmachine optimalisatie (SEO).
- Professionele uitstraling van je bedrijf die je zaak er aantrekkelijk laat uitzien, zeg maar je digitale visitekaartje.
- Je product, dienst of bedrijf wordt extra in de verf gezet. 24/7 bereikbaar voor je klant. Je klant verwacht ook dat hij je online kan vinden.
- Een goed gemaakte website stimuleert je bezoeker onbewust om tot actie over te gaan, bijvoorbeeld een bestelling, offerte of afspraak.
- Goed geschreven teksten die je bezoeker weten te boeien en aantonen dat je zaak een autoriteit is op zijn vakgebied. Hierdoor schep je vertrouwen.
- Verhoogde naamsbekendheid en een extra niveau van klantenservice en communicatie.
- Implementatie van Google mijn bedrijf, Google Analytics en Google Search console.
- Professionele webhosting waardoor je website maximaal online is.
- Correct en doordacht gebruik van de headers
- Wij verzorgen ook SEO-audits van bestaande websites. De inzichten die we hierdoor verworven hebben helpen ons om je website zo optimaal mogelijk te ontwerpen.
- Tips die je zelf kan uitvoeren om meer bezoekers naar je website te lokken.
De grootte van je website
Betreft het enkele pagina’s of vele 10tallen pagina’s. Wat komt er precies op deze pagina’s? Een kort tekstje met een foto, of een uitgebreid artikel met een reeks foto’s. Wie levert wat aan?
Welk type website
Wil je enkel een blog, portfolio of een online CV. Een website laten maken met 5 pagina’s of met 25 pagina’s. Een webshop met 50 artikelen of een webshop met 5000 artikelen. Wie maakt het productassortiment aan?
Moet de website meertalig zijn? Extra modules zoals een nieuwsbrief of boekingsmodule. Het heeft allemaal zijn invloed op de prijs van de website die je wil laten maken.
Een website laten maken, wat kost dat?
De prijs van een website laten maken is afhankelijk van een aantal factoren.
- Het aantal pagina’s
- Omvang van de pagina’s
- Wie levert de teksten
- Wie levert de foto’s
- Welke functionaliteit? Blog, Booking, Portfolio, Nieuwsbrief, anderen?
- Met of zonder SEO
Een offerte wordt dus steeds op maat gemaakt. “One size fit’s all” werkt hier niet.
Het prijsverschil tussen webdesigners
In de prijzen voor webdesign zitten grote verschillen. Je kan een website laten maken voor 600€ terwijl je voor exact diezelfde website elders 6000€ betaald. Visueel zien ze er beiden goed uit, vanwaar dan dat verschil? In principe kan je stellen dat hoe bekwamer de webdesigner is, hoe meer je betaald. Maar deze stelling gaat niet altijd op.
Kies je voor een budgetoplossing dan zal je wellicht ook een budget website krijgen die technisch en naar SEO niet zo goed opgebouwd is. De website zal er prima uitzien, maar hier kan je dus echt spreken van “schijn bedriegt”. Hierdoor scoort je website minder of niet in de zoekmachines en hoef je dus ook niet op (veel) extra inkomen te rekenen via je website.
Kies je voor de duurste oplossing ben je geenszins verzekert van de beste prijs/kwaliteit verhouding. Een groot kantoor bijvoorbeeld draagt een eerder zware kost aan infrastructuur. Ook de marketingbudgetten swingen soms de pan uit. Deze kosten worden uiteraard doorgerekend in de prijs die jij betaald voor je website. Maar ze hebben geen enkele kwalitatieve invloed op je website. Je mag uiteraard wel rekenen op een bepaald kwaliteitsniveau van de werken.
Goedkoop is vaak duurkoop. Maar daar kom je pas achter als je na 6 maanden of een jaar terugkijkt en blijkt dat je nog geen enkele opdracht via je website verwerkt hebt.
Een website laten maken die je zelf kan aanpassen?
Jazeker, dat kan perfect. We maken je website met WordPress. Het meest gebruikte en ook meest gebruiksvriendelijke programma om zelf aanpassingen aan je site te doen. Je kan je blog, portfolio of website uitbreiden, teksten en foto’s aanpassen en toevoegen en zelfs pagina’s aanmaken.
Hier komt wel een korte opleiding bij kijken die je op weg helpt om zelf je website te beheren. Je krijgt er ook de nodige tips bij waar je moet op letten zodat je nieuwe content ook een beetje geoptimaliseerd is. Je hebt hiervoor geen kennis van code nodig maar een beetje computervaardigheid is wel handig.
Drupal is een ander gekend programma om websites mee te maken. Het is echter veel complexer en er komt dan ook een steile leercurve bij kijken. Wij kiezen dan ook resoluut voor het veel gebruiksvriendelijkere WordPress. Zo kan je ook zelf makkelijk en vooral snel aan de slag.
Het verschil tussen een website aanpassen en updaten
Je website aanpassen betekent zoals hierboven omschreven teksten aanpassen of updaten. Foto’s toevoegen of vervangen of een pagina met beiden toevoegen. Je website softwarematig updaten is echter iets helemaal anders.
De “kleine” keerzijde van WordPress is dat er regelmatig updates geïnstalleerd moeten worden. (Bij Drupal ook hoor) Deze updates zijn upgrades van codestandaarden van diverse programmeertalen maar ook veiligheidsupdates. Niet onbelangrijk dus, want de gevolgen van een gehackte website kunnen ver reiken.
De updates zijn voor WordPress zelf, maar ook voor het thema en de plugins. Meestal gaat dat goed, maar soms zorgt een update ervoor dat je site er plots niet meer uitziet of zelfs niet meer toegankelijk is.
Voorzichtigheid is dus geboden en altijd eerst een back-up maken voor je update. Je kan deze updates ook uitbesteden aan je webdesigner in de vorm van een onderhoudscontract. Vaak in combinatie met updates van de webhosting. Zo hoef je je nergens zorgen om te maken.
Voor de goede orde, niemand kan garanderen dat je site nooit gehackt wordt. Enkele bekende voorbeelden zijn de websites van Linkedin (2016), Ebay (2014), het Pentagon in de VS (2016), Facebook (2018). Maar ook in eigen land kregen de websites van volgende instanties ongewenst bezoek: defensie, Justitie, Vlaamse Overheid, Vlaams Parlement, het Nucleair Agentschap en nog vele anderen. En sommigen zelfs al meermaals. Om maar aan te tonen, 100% veilig bestaat niet.
Waarom zou je je website laten maken door Webdesign bureau Knappe Websites?
Kort samengevat? Omdat wij Knappe Websites en webshops maken die gevonden worden in de zoekmachines. En er zo voor zorgen dat je website iets opbrengt, in plaats van een aftrekpost te zijn op je belastingaangifte. Ook al zijn we eerder een ‘kleine’ speler op de markt, onze resultaten spreken voor zich.
Elke website ademt zijn eigen identiteit en authenticiteit uit. Maatwerk op het lijf van jouw bedrijf ontworpen. Voor een maximale return op je investering (ROI).
Persoonlijke begeleiding, advies en service. Met oog en oor voor jouw specifieke noden. Aangevuld met tips en tricks toegespitst op jouw zaak.
Focus op gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijkheid, content strategie, Optimale webhosting, en indien gewenst een doorgedreven SEO aanpak. Een SEO-audit met analyse van jouw site, concurrentieanalyse en plan van aanpak tot verbetering van jouw score in de zoekresultaten (SERPS).
Of misschien omdat we simpelweg graag doen wat we doen. Namelijk een website ontwikkelen die zo goed scoort in de zoekmachines dat het jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt. Want daar gaat het uiteindelijk toch om. Hoe tof is dat?
Stel ons gerust je vragen, maak een afspraak of vraag vrijblijvend een offerte. We helpen je graag op weg om jouw online aanwezigheid te optimaliseren.
Een website laten maken of zelf een website maken?
Als je je zaak een boost wil geven via internet kom je algauw voor een belangrijke keuze te staan. Zelf een website maken of een website laten maken. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen.
We hebben dan ook even de tijd genomen om 1 en ander uitgebreid toe te lichten zodat je een gefundeerde keuze kan maken.
Zelf een website maken
Wanneer je zelf een website gaat bouwen kost dit minder geld maar meer tijd. Je bent volledig onafhankelijk van eender welke partij. Je zal wel een aantal belangrijke keuzes moeten maken.
Met welk programma maak je je website? Waar ga je over schrijven en hoe precies schrijf je voor het web? Op welke zoektermen focus ik mij en op welke zoektermen wordt er effectief gezocht? Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk?
Hoe optimaliseer ik mijn website tekstueel en technisch voor de zoekmachines zodat hij ook nog verschijnt in de zoekresultaten? Denk ook aan SEO, webhosting, Google mijn bedrijf, Analytics, Search Console en vele andere aspecten.
Iedereen kan tegenwoordig een gratis website zelf maken via een of ander webtooltje. En de meesten van ons kennen wel een hobbyist die dat wel even voor een prijsje in orde brengt. Of iemand die “met websites bezig is”. Dat ziet er ook mooi uit, of toch vaak. Maar of je zaak daar ook enig voordeel uithaalt valt erg te betwijfelen. De technische en semantisch correcte opbouw van je site is een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid.
Het is dan ook verstandig een weloverwogen keuze te maken alvorens zelf aan de slag te gaan. Beschik je over voldoende expertise om al deze vakgebieden het hoofd te bieden? Prima, dan wensen we jou oprecht veel succes met het maken van je website.
Is dat niet het geval? Lees dan snel even verder of contacteer ons om jouw website te laten maken.
Een website laten maken
Wanneer je een website laat maken kost je dat minder tijd, maar meer geld. Je bent in zekere zin ook afhankelijk van een externe partij. Een externe partij die wel over de nodige expertise beschikt om van jouw website een succes te maken.
Als zelfstandige, bedrijfsleider of zaakvoerder heb je je handen vol met allerlei belangrijke en dringende zaken. Los van het leiden en aansturen van je collega’s en medewerkers. Dan is het wel handig om je website te laten maken door een professional. Jij kan je focussen op je zaak en je webdesigner op je website. Elke expert is zo actief op zijn eigen vakgebied.
Zoekwoordenonderzoek voor een website
Aan de basis van elke goed onderbouwde website en webshop ligt een diepgaand zoekwoordenonderzoek. Zonder dit onderzoek schiet je letterlijk met losse flodders. Af en toe zal je wel eens raakschieten, maar dit is uiteraard niet de manier om een bedrijf gestructureerd te stimuleren.
Weten waarop gezocht wordt en waarop niet is de eerste stap. Daarnaast is de concurrentie op het zoekwoord van belang. Soms kan je beter mikken op laaghangend fruit in plaats van te mikken op de hoofdprijs. Het zoekwoordenonderzoek en de analyse ervan is van essentieel belang voor elke webshop en elke website met commerciële insteek.
Andere succes factoren voor je website
Gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijk, wervende teksten, correct en optimaal gebruik van alle metatags, optimalisatie van afbeeldingen op diverse niveaus, snelle, veilige en betrouwbare hosting, HTTPS, HTTP2, Gzip compressie, mailaccounts instellen, Google Mijn bedrijf, Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster tools, XML sitemap, etc.
En zijn nog tal van andere aspecten die komen kijken bij het succesvol lanceren en opvolgen van een website. Je wil je zaak immers boosten. Dus nieuwe klanten aantrekken via je website die zo goed gevonden wordt dat er voldoende mensen je website bezoeken.
Conversie op je website
De globaal gemiddelde conversie ratio bedraagt 2%. Dit betekent dat gemiddeld 2 van de 100 bezoekers op je website ook effectief iets bij jou besteld. Dit is een globaal gemiddelde, verschilt sterk per sector, land en is ook afhankelijk van de relevantie van de zoekterm. Maar het toont wel aan dat je website echt voldoende bezoekers moet ontvangen om ook een succes te worden.
Een website laten maken is over het algemeen dan ook de meest rendabele optie. De ervaring en expertise van een doorwinterde webdesigner betaald zichzelf terug op korte en/of middellange termijn. Je website wordt beter gevonden, ontvangt meer bezoekers, en dat resulteert in meer conversie. Dit heeft eventjes tijd nodig, maar je kan het gerust vergelijken met een sneeuwbaleffect.
Je kan je website natuurlijk ook promoten via Google Adwords. Dat is vaak ook aan te raden in de opstartfase (niet altijd!). Maar bedenk wel dat zodra je stopt met betalen je ook geen bezoekers meer ontvangt op je site. Een betalende campagne dient ook goed opgezet te worden, anders betaal hier veel geel geld voor weinig tot geen resultaat.
Al naargelang de aard van je product of dienst kan een advertentiecampagne op Facebook je veel meer opbrengen. Je moet dan wel een Facebook bedrijfspagina hebben die liefst ook al wat fans heeft. Anders dien je je eerst te focussen op het uitbreiden van je basis. En je FB pagina dient uiteraard op regelmatige basis voorzien te worden van relevante posts.
Een blog op je website of webshop is daar een enorm dankbaar hulpmiddel voor.
Veel beter is om organisch te scoren. En precies daar maakt een goed webdesigner het verschil bij het laten maken van je website. Initieel betaal je hier iets meer voor het webdesign, maar op langere termijn brengt je dit beduidend meer op.
Waaraan voldoet een goed gemaakte website?
Als je een website laat maken verwacht je ook dat deze goed gemaakt is en voldoet aan een aantal kwaliteitscriteria. Van een goed gemaakte website mag je volgende aspecten verwachten:
- Een visueel en grafisch mooie website die je zaak er aantrekkelijk laat uitzien
- Je sterke kanten, troeven en onderscheidingen ten opzichte van je concurrentie uitlicht
- Duidelijk maakt welke oplossingen je aanreikt voor het probleem van je bezoekers
- Gebruiksvriendelijkheid, je bezoeker moet op je site snel, makkelijk en intuïtief vinden wat hij zoekt
- Mobielvriendelijk, een perfecte weergave op elk scherm, apparaat of resolutie
- Conversiegericht, de juiste “call to actions” op de juiste plaats
- Doordachte interne en externe linkbuilding
- Strategisch benoemde metatags, foto’s, pagina’s en links
- Correct en doordacht gebruik van de headers
- Een weloverwogen content strategie die de bezoeker aanspreekt en aanzet tot interactie
- Tekstueel gebaseerd op een doorgedreven zoekwoordenonderzoek, of toch een basisonderzoek
- Sociale media integratie in de 2 richtingen
- Overzichtelijke en intuïtieve navigatie
- Zoekmachine vriendelijke URL’s
- Snelle, veilige en betrouwbare webhosting
Het ‘lijstje’ is veel langer dan bovenvermeld overzicht. Maar zo heb je toch al een eerste zicht op een aantal van de meest belangrijke factoren als je een website wil laten maken.
De ideale webdesigner om je website te laten maken
Een goede webdesigner kent de kneepjes van het vak en zal je website maken volgens de regels van de kunst. In combinatie met een gezonde dosis basis SEO. De regeltjes en wetten van Google kennen, correct toepassen en optimaliseren voor jouw specifieke website.
Webdesign is een vak apart waar veel verschillende expertises bij elkaar komen op diverse niveaus. Op technisch gebied, schrijfvaardigheid, SEO-optimalisatie, grafisch en op webhosting niveau.
De ideale webdesigner combineert tal van specifieke vaardigheden in 1 persoon. Bij de grotere kantoren heb je vaak specialisten voor elke aparte expertise. Iemand voor de briefing, iemand voor de lay-out, iemand voor de teksten, iemand voor de afbeeldingen, iemand die de website technisch in elkaar steekt, iemand voor SEO, iemand voor de hosting. Dat vertaalt zich uiteraard ook in het prijskaartje.
Deze manier van werken is best prima, maar heeft ook een niet onbelangrijk nadeel. Er is niemand die voldoende gecombineerde expertise heeft op de diverse domeinen om al deze elementen ook vloeiend in elkaar te laten overgaan. Elke expert is met zijn eigen stukje bezig, en dat voor tal van sites. Niemand die de helikopterview behoudt en ervoor zorgt dat alles samen optimaal op elkaar afgestemd wordt voor specifiek jouw website. Want iedereen focust zich op zijn eigen stukje code of deeltje van ‘een’ website in plaats van het geheel voor ‘jouw’ website.
Een mobielvriendelijke website laten maken
We surfen met zen allen steeds vaker via mobiele apparaten. En dat zal in toekomst alleen maar toenemen. Een mobielvriendelijke of responsive website is dan ook geen luxe meer maar standaard.
Responsive staat voor het verschalen van je content op eender welk scherm, apparaat of resolutie. Zo komt je website steeds optimaal tot zijn recht. Denk daarbij aan het gebruik van gsm, tablets, Chromebooks en andere minilaptops.
Een gestructureerde website laten maken
Niet alleen moeten de lay-out en het grafische deel er aantrekkelijk uitzien, ze moeten ook gestructureerd opgebouwd zijn. De website moet ook een logische navigatie hebben waarmee de bezoeker intuïtief zijn weg vindt op je site. Niets zo vervelend als op een zoekresultaat klikken en dan vaststellen dat je op de bezochte pagina of website niet vindt wat je zocht.
Een gestructureerd en overzichtelijk menu is daarbij cruciaal. Met een logische indeling en onderverdeling die je bezoeker als het ware blindelings naar zijn doel loodst. Gebruiksvriendelijkheid is ook een belangrijke SEO factor.
Schrijven voor het web, content is King!
En dat ondertussen sinds meerdere jaren. Schrijven voor het web is een vak apart. Net als schrijven voor een krant, boek of column. Op het internet zijn we allemaal gehaast. We vinden liefst zo snel mogelijk wat we zoeken. Je bezoeker boeien met teksten en uitleg is dan ook geen evidentie. Maar er bestaan wel tal van technieken voor die hier een gunstige invloed op hebben.
Als overtreffende trap heb je dan nog SEO-copywriting. Wervende teksten die scoren in de zoekmachines en de bezoeker aanzetten om in zee te gaan met jouw bedrijf. Conversie verhogend schrijven is nog zo een specialisatie die deel uitmaakt van het schrijven voor het web.
Schrijven voor het web laat je effectief best over aan een professional. Hij heeft inzicht in zoekvolume op zoektermen en concurrentie op die termen. Hij weet hoe deze waar te plaatsen. Ook de toon of voice is van belang. De manier waarop je jouw type klant benaderd voor specifiek jouw product en markt.
Een website laten maken met SEO
Maar wat is SEO eigenlijk? SEO staat voor “search engine optimization” of zoekmachine optimalisatie. Het organisch scoren in de zoekresultaten zonder te betalen voor advertenties. Iedereen wil graag op de eerste plaats staan als er gezocht wordt naar zijn diensten. Maar zo eenvoudig is dat niet. Anders stonden we allemaal vooraan.
Google gebruikt steeds geraffineerdere algoritmen en meer uiteenlopende factoren om te beslissen wie er hoog scoort en wie niet. Dat gebeurt uiteraard allemaal automatisch. In een deeltje van een seconde.
SEO is de kunst en kennis van een website zodanig op te bouwen volgens de regels van Google dat je site er ook voor beloond wordt. Google wil als zoekmachine maar 1 ding bereiken, namelijk de meest relevante website aanbieden aan de bezoeker die op een bepaalde zoekterm zoekt. Dat willen we ten slotte allemaal. Een relevant zoekresultaat.
Hoe beter je website gemaakt is, hoe beter hij scoort. Maar bij dit specialistenwerk komt aardig wat expertise en ervaring kijken. De regels worden ook regelmatig aangepast of deels herschreven. Bijblijven is dus de boodschap.
Webdesign Gent verzorgt ook SEO-audits. Hierdoor krijgen we inzichten die de gemiddelde webdesigner niet ter beschikking heeft. Het spreekt voor zich dat we deze inzichten zo veel en zo goed als mogelijk toepassen op al onze ontwerpen. Voor een doorgedreven SEO optimalisatie dien je uiteraard wel een aparte overeenkomst te sluiten.
Maak een afspraak met je webdesigner
Heb je een webdesigner gekozen? Maak dan een afspraak en voel hem aan de tand! Weet je webdesigner waarover hij praat? Gaat hij voldoende in op je vragen met details en voorbeelden, of krijg je eerder ontwijkende antwoorden? Is de persoonlijke klik er en wat zegt je buikgevoel jou? Is de klik er niet? Overweeg dan om voor een andere ontwerper te kiezen.
Het proces van een website laten maken is een wisselwerking waarbij je geregeld contact met elkaar hebt. Kies dan ook iemand die oog voor detail heeft, luistert naar wat je verteld en daar op een professionele en gefundeerde manier kan op inspelen, anticiperen en adviseren.
Dat kan tegenwoordig perfect online met een videocall. Snel, praktisch en tijdsbesparend.
Je website laten maken door Knappe Websites biedt je volgende voordelen:
- Betere vindbaarheid op het internet door het toepassen van zoekmachine optimalisatie (SEO).
- Professionele uitstraling van je bedrijf die je zaak er aantrekkelijk laat uitzien, zeg maar je digitale visitekaartje.
- Je product, dienst of bedrijf wordt extra in de verf gezet. 24/7 bereikbaar voor je klant. Je klant verwacht ook dat hij je online kan vinden.
- Een goed gemaakte website stimuleert je bezoeker onbewust om tot actie over te gaan, bijvoorbeeld een bestelling, offerte of afspraak.
- Goed geschreven teksten die je bezoeker weten te boeien en aantonen dat je zaak een autoriteit is op zijn vakgebied. Hierdoor schep je vertrouwen.
- Verhoogde naamsbekendheid en een extra niveau van klantenservice en communicatie.
- Implementatie van Google mijn bedrijf, Google Analytics en Google Search console.
- Professionele webhosting waardoor je website maximaal online is.
- Correct en doordacht gebruik van de headers
- Wij verzorgen ook SEO-audits van bestaande websites. De inzichten die we hierdoor verworven hebben helpen ons om je website zo optimaal mogelijk te ontwerpen.
- Tips die je zelf kan uitvoeren om meer bezoekers naar je website te lokken.
De grootte van je website
Betreft het enkele pagina’s of vele 10tallen pagina’s. Wat komt er precies op deze pagina’s? Een kort tekstje met een foto, of een uitgebreid artikel met een reeks foto’s. Wie levert wat aan?
Welk type website
Wil je enkel een blog, portfolio of een online CV. Een website laten maken met 5 pagina’s of met 25 pagina’s. Een webshop met 50 artikelen of een webshop met 5000 artikelen. Wie maakt het productassortiment aan?
Moet de website meertalig zijn? Extra modules zoals een nieuwsbrief of boekingsmodule. Het heeft allemaal zijn invloed op de prijs van de website die je wil laten maken.
Een website laten maken, wat kost dat?
De prijs van een website laten maken is afhankelijk van een aantal factoren.
- Het aantal pagina’s
- Omvang van de pagina’s
- Wie levert de teksten
- Wie levert de foto’s
- Welke functionaliteit? Blog, Booking, Portfolio, Nieuwsbrief, anderen?
- Met of zonder SEO
Een offerte wordt dus steeds op maat gemaakt. “One size fit’s all” werkt hier niet.
Het prijsverschil tussen webdesigners
In de prijzen voor webdesign zitten grote verschillen. Je kan een website laten maken voor 600€ terwijl je voor exact diezelfde website elders 6000€ betaald. Visueel zien ze er beiden goed uit, vanwaar dan dat verschil? In principe kan je stellen dat hoe bekwamer de webdesigner is, hoe meer je betaald. Maar deze stelling gaat niet altijd op.
Kies je voor een budgetoplossing dan zal je wellicht ook een budget website krijgen die technisch en naar SEO niet zo goed opgebouwd is. De website zal er prima uitzien, maar hier kan je dus echt spreken van “schijn bedriegt”. Hierdoor scoort je website minder of niet in de zoekmachines en hoef je dus ook niet op (veel) extra inkomen te rekenen via je website.
Kies je voor de duurste oplossing ben je geenszins verzekert van de beste prijs/kwaliteit verhouding. Een groot kantoor bijvoorbeeld draagt een eerder zware kost aan infrastructuur. Ook de marketingbudgetten swingen soms de pan uit. Deze kosten worden uiteraard doorgerekend in de prijs die jij betaald voor je website. Maar ze hebben geen enkele kwalitatieve invloed op je website. Je mag uiteraard wel rekenen op een bepaald kwaliteitsniveau van de werken.
Goedkoop is vaak duurkoop. Maar daar kom je pas achter als je na 6 maanden of een jaar terugkijkt en blijkt dat je nog geen enkele opdracht via je website verwerkt hebt.
Een website laten maken die je zelf kan aanpassen?
Jazeker, dat kan perfect. We maken je website met WordPress. Het meest gebruikte en ook meest gebruiksvriendelijke programma om zelf aanpassingen aan je site te doen. Je kan je blog, portfolio of website uitbreiden, teksten en foto’s aanpassen en toevoegen en zelfs pagina’s aanmaken.
Hier komt wel een korte opleiding bij kijken die je op weg helpt om zelf je website te beheren. Je krijgt er ook de nodige tips bij waar je moet op letten zodat je nieuwe content ook een beetje geoptimaliseerd is. Je hebt hiervoor geen kennis van code nodig maar een beetje computervaardigheid is wel handig.
Drupal is een ander gekend programma om websites mee te maken. Het is echter veel complexer en er komt dan ook een steile leercurve bij kijken. Wij kiezen dan ook resoluut voor het veel gebruiksvriendelijkere WordPress. Zo kan je ook zelf makkelijk en vooral snel aan de slag.
Het verschil tussen een website aanpassen en updaten
Je website aanpassen betekent zoals hierboven omschreven teksten aanpassen of updaten. Foto’s toevoegen of vervangen of een pagina met beiden toevoegen. Je website softwarematig updaten is echter iets helemaal anders.
De “kleine” keerzijde van WordPress is dat er regelmatig updates geïnstalleerd moeten worden. (Bij Drupal ook hoor) Deze updates zijn upgrades van codestandaarden van diverse programmeertalen maar ook veiligheidsupdates. Niet onbelangrijk dus, want de gevolgen van een gehackte website kunnen ver reiken.
De updates zijn voor WordPress zelf, maar ook voor het thema en de plugins. Meestal gaat dat goed, maar soms zorgt een update ervoor dat je site er plots niet meer uitziet of zelfs niet meer toegankelijk is.
Voorzichtigheid is dus geboden en altijd eerst een back-up maken voor je update. Je kan deze updates ook uitbesteden aan je webdesigner in de vorm van een onderhoudscontract. Vaak in combinatie met updates van de webhosting. Zo hoef je je nergens zorgen om te maken.
Voor de goede orde, niemand kan garanderen dat je site nooit gehackt wordt. Enkele bekende voorbeelden zijn de websites van Linkedin (2016), Ebay (2014), het Pentagon in de VS (2016), Facebook (2018). Maar ook in eigen land kregen de websites van volgende instanties ongewenst bezoek: defensie, Justitie, Vlaamse Overheid, Vlaams Parlement, het Nucleair Agentschap en nog vele anderen. En sommigen zelfs al meermaals. Om maar aan te tonen, 100% veilig bestaat niet.
Waarom zou je je website laten maken door Webdesign bureau Knappe Websites?
Kort samengevat? Omdat wij Knappe Websites en webshops maken die gevonden worden in de zoekmachines. En er zo voor zorgen dat je website iets opbrengt, in plaats van een aftrekpost te zijn op je belastingaangifte. Ook al zijn we eerder een ‘kleine’ speler op de markt, onze resultaten spreken voor zich.
Elke website ademt zijn eigen identiteit en authenticiteit uit. Maatwerk op het lijf van jouw bedrijf ontworpen. Voor een maximale return op je investering (ROI).
Persoonlijke begeleiding, advies en service. Met oog en oor voor jouw specifieke noden. Aangevuld met tips en tricks toegespitst op jouw zaak.
Focus op gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijkheid, content strategie, Optimale webhosting, en indien gewenst een doorgedreven SEO aanpak. Een SEO-audit met analyse van jouw site, concurrentieanalyse en plan van aanpak tot verbetering van jouw score in de zoekresultaten (SERPS).
Of misschien omdat we simpelweg graag doen wat we doen. Namelijk een website ontwikkelen die zo goed scoort in de zoekmachines dat het jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt. Want daar gaat het uiteindelijk toch om. Hoe tof is dat?
Stel ons gerust je vragen, maak een afspraak of vraag vrijblijvend een offerte. We helpen je graag op weg om jouw online aanwezigheid te optimaliseren.